Om mig

Mitt foto
Helsingborg, Skåne, Sweden
Jag har varit missbrukare i 17 år. Både alkoholist och narkoman. Den 26:e juli 2010 slog jag i mig mitt sista tjack. Den 31:e juli 2010 drack jag min sista starköl. Eller sista än så länge. Jag har ingen aning om vad jag kommer att göra i framtiden. Jag kan bara ta en dag i taget och hoppas att det var sista gången jag tog droger i sinnesförändrande syfte. Det här är min story. Kom ihåg att detta endast är MINA teorier och erfarenheter!

fredag 8 augusti 2014

Till Anhöriga

Under denna bloggs livslängd, har många anhöriga till missbrukare kontaktat mig och bett om råd.
De vanligaste frågorna är hur de ska hantera sina döttrar/söner som är fast i drogernas klor.
Jag tänkte därför skriva ett inlägg om hur man bäst hanterar en anhörig som missbrukar!
För det är alltid ett aktuellt ämne då ca 10 % av Sveriges befolkning har ett kemiskt beroende.
På varje enskild missbrukare, finns det ca 4-5 anhöriga som lider, vilket då är ca 40-50 % av Sveriges befolkning!

Till att börja med vill jag först och främst säga att det INTE är ert fel att er son, dotter eller partner missbrukar! Men ni kan förändra mycket genom att hantera och agera rätt!
Jag blir ofta kontaktad av mammor som känner sig som dåliga föräldrar för att deras barn har tagit droger. Och dessa mammor känner ofta stor skuld och skam för att deras barn, deras eget kött och blod har valt att leva i missbruk!
En mamma till en missbrukare får ofta höra att det är hennes fel att sonen/dottern tar droger! Han/hon lever i sin förnekelse och projicerar sitt dåliga mående på sin mamma. Varför? För det är så mycket enklare för oss att skylla över vårt misslyckade liv på någon annan. För att det gör för ont för acceptera sanningen och inse att det faktiskt helt och hållet är vårt eget verk!
När jag själv var aktiv i mitt missbruk, skyllde jag mer än gärna mitt misslyckade liv på mina föräldrar för att jag hade blivit en pundare. Men mina föräldrar har ALDRIG tryckt i mig några droger! Det var mitt eget briljanta beslut att börja ta droger.
En mamma frågade mig för ett tag sedan hur det kom sig att jag började med droger. Berodde det på fel umgänge?
Nej! Jag sökte mig till drogerna! Jag sökte mig till de som jag visste höll på med droger!
Tyvärr har vi inte alla samma förutsättningar i livet. Vi har inte alla samma privilegier när vi kommer till världen. Men att skylla sitt missbruk på en dålig start i livet är en riktigt dålig ursäkt.
Vi har ALLA själva valt att ta droger! Den missbrukare som påstår något annat, är inget annat än en lögnare!
Om någon alkoholist/narkoman, nykter som aktiv, läser och känner sig kränkt av detta, öppna ögonen och se DIN egen skit för fan!! Det är DU som själv har valt att ta drogerna! Ingen annan!!

Men hur ska då alla ni mammor, pappor, syskon, partners och vänner göra med er missbrukande familjemedlem/vän?
För det första ska ni sätta gränser! Och STÅ FAST vid era gränser!
Ge aldrig pengar till en missbrukare! Jag behöver väl knappast berätta vad pengarna går till?
Många mammor och pappor förstår vad pengarna går till och väljer därför att istället ställa upp med att åka och handla mat och/eller betala diverse räkningar, så som hyran och elen, åt sin missbrukande son/dotter.
Jag fattar att ni gör detta i all välmening för att det är ert barn, men ni är då indirekt med och finansierar ert barns pågående missbruk! Ju mer mat och räkningar ni betalar, desto mindre pengar behöver missbrukaren lägga på dessa utgifter och desto mer pengar har han/hon över till droger.
På så sätt är ni med och tar livet av ert eget barn. Ja, det låter hårt, men det är sant.
Era handlingar sänder dessutom signaler om att ni accepterar att ert barn tar droger.

Många mammor och pappor får ofta höra från sina missbrukande barn hur jävla usla föräldrar de är. Att det är "ert fel att jag är kriminell och missbrukare". Eller "ni har aldrig älskat mig".
Jag kan tänka mig att sådana ord kan göra fruktansvärt ont att höra från sitt eget barn.
I grund och botten handlar det om ert barn mår oerhört dåligt och projicerar över sitt dåliga mående på er för att lätta på sin egen smärta. För ingen missbrukare mår bra av att leva i misären. Det är ju en ren jävla ångest att leva i ett missbruk. Och för att överleva denna ångest, bygger vi upp förnekelse.
Och till skillnad från lögn, så tror vi på vår egen förnekelse. Den är VÅR sanning och verklighet, så länge vi är i missbruket.

Till sist vill jag uppmana alla er anhöriga till aktiva missbrukare att TA AVSTÅND!! Stäng dörren och släpp inte in ert barn/partner i era hem. Visa klart och tydligt att ni inte vill ha denna missbrukare i era liv.
Jag antar att det är många föräldrar som blir upprörda nu och frågar sig själva "hur ska vi kunna vända vårt eget barn ryggen"?!!
Grejen är att ni inte vänder ert barn ryggen! Ert barn är borta för länge sedan! Det är inte ert barn som kastar bort sitt liv på droger och kriminalitet! Det är en självcentrerad och empatilös jävla knarkare! En äcklig parasit som bara vill ha, men aldrig redo att kunna ställa upp och ge. Inte utan att ha några baktankar i alla fall!
När ni nu läser detta inlägg, kom ihåg att det är skrivet av en som själv har varit en självcentrerad och empatilös jävla knarkare. En före detta äcklig parasit som alltid bara skulle ha, men aldrig någonsin kunde ge utan att ha några baktankar...

Jag vill be Er som läser detta inlägg att dela just detta inlägg i så många sociala medier ni bara kan. Dela på Facebook. Ge adressen till denna blogg till så många vänner som möjligt. Jag känner till en del mammor som behöver läsa detta och vet att det garanterat finns MÅNGA fler anhöriga där ute som behöver läsa detta inlägg.

Jag vill även tillägna detta inlägg till min mamma och min pappa som har fått ta emot mycket skit genom åren. Till mina systrar för all oro och rädsla ni har fått genomlida. Och till mina föräldrars respektive, både dåvarande och nuvarande. Jag tillägnar detta inlägg till er allihop. Förlåt för allt jag gjort mot er!
Och TACK för det enorma stöd ni ger mig idag...

55 kommentarer:

  1. Mitt i prick och förbannat bra skrivit!
    Här är delar i din text som jag känner igen...
    Är själv fri från drogerna sedan 1996 och jag skyllde allt på min dåvarande partner, för han var den som bjöd in mig. Men jag kunde ju sagt nej! Min dotter kämpar mot sitt alkoholmissbruk och i början av detta året fick jag nog och då stängde jag dörren för henne. Jag sa; vill du missbruka, så gör det. Men då är du inte välkommen hit. Om du tar ditt ansvar och ber om hjälp mot ditt missbruk, kommer jag att stå vid din sida och kämpa tillsammans med dig. Vill tacka dig för att du träder fram och berättar om dina funderingar och dina erfarenheter, för vi är många med olika historier och du berättar med både inlevelse och styrka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Ett inlägg som jag förstår fullt ut. Jag VET att det är det bästa och ändå så gör det ont. Jag vet att en del tycker jag varit "elak" och stängt av mitt hjärta när det gäller min dotter... För att göra en lång historia kortare... Det tog flera år innan jag kunde vara konsekvent med mina beslut. Mina andra barn mådde dåligt och för mig var valet en självklarhet. Stäng ute. Inte ha kontakt osv. Just nu är vi på en platå där hon inte kommer vidare. Jag vet att hon inte vill leva ett liv som missbrukare men hon är inte beredd att släppa livet med aktiva människor, vilket jag inte kan respektera. JAG vill ha en god relation med min dotter men så länge dessa människor och ett sjukt beteende finns i hennes liv kan jag helt enkelt inte vara delaktig. Jag har mycket lite kontakt med henne idag och det är det bästa. Jag jobbar DAGLIGEN på att inte vara medberoende. Tro inte det är lätt!
    Detta är en sjukdom men man har valet att välja sunt och bli frisk!
    Hjärnan måste vinna över hjärtat för att stänga ute och ta avstånd, men det går!
    Varje morgon tar jag ett beslut att hålla på mina beslut. Varje dag tar jag ett beslut att inte koppla in hjärtat. Varje kväll tar jag ett beslut att ta nya sunda beslut dagen efter. Det är givet att man vacklar emellanåt men lugnet är mer lockande än oro, sorg och kontroll.
    Jag finns här den dagen det blir andra val gjorda. Vi har firat födelsedagar o andra högtider på institutioner. Bakom låsta dörrar o med personal ständigt beredda att gå in. DET livet vill inte JAG leva. Vill du?
    Jag finns här den dagen ett ärligt beslut kommer...
    Tack för ditt inlägg, MÅNGA behöver läsa det!

    SvaraRadera
  3. Levde med en som drack....Jag skilde mig så småningom. Jag blev så förbannad när han kom med sina ursäkter....Han var ju för fan alltid nykter när han tog första ölen. Förstod aldrig varför han valde att ta den när han visste att det ALLTID sluta med idiotiska saker.

    SvaraRadera
  4. Missbrukare blir så jävla bra på att ljuga..Nu har mitt barn gått med i NA men jag är fortsatt misstänksam mot henne...det känns jävligt jobbigt..vill ju kunna lita på henne nu...men det är svårt.

    SvaraRadera
  5. Super bra poffe härligt med sanningen kram

    SvaraRadera
  6. Är så tacksam att jag som mamma läst denna sida och fått råd hur jag skall agera . Min son skall inte knäcka mig igen med sina lögner utnyttjande och oansvariga sätt att leva. Han utnyttjar min kärlek till honom. Och jag pratar bara om haschberoende som ju inte är farligare än att dricka alkohol enl min son. Skitsnack jag har ju sätt hur det förslöar hjärnan å hur mkt pengar som läggs på denna drog i stället för att betala räkningar å sköta sitt liv. I höst får han sin sista chans att rätta till sitt liv och plugga upp gymnasiebetygen. Tar han inte sitt ansvar att välja den rätta vägen i livet så öppnar jag mina vingar och låter han flyga vind för våg. Jag har gjort allt, att hålla honom fri från kronofogden, betalat hans hyra, stått för bilen, fått honom att söka hjälp inom psykiatrin. gett honom mat och massor av kärlek. Men har förstått att jag är medberoende och han bara surfar på min kärlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns skönt att inte vara ensam. Vet att ditt inlägg är gammalt men jag är mitt uppe i det �� och vi känner oss ensamma. Andra föräldrar i sonens umgeskrets blundar hårt. Vad gör man? Kram

      Radera
  7. Håller inte alls med om det du skriver om att vi föräldrar ska ta AVSTÅND från våra barn som missbrukar. TVÄRTOM, stanna kvar, bli MER delaktig i ert barns liv. Framför allt LYSSNA, lyssna på vad ert barn har att säga.

    Min son är 24 och narkoman och jag kommer ALDRIG att ta avstånd från honom. Jag har aldrig dömt min son för det han gör, det jag har valt att göra är att LYSSNA.

    Vad har resultatet blivit, jo att det är mig han vänder sig till, jag har blivit en del av hans väg UT från drogerna. För att han vet att jag alltid finns där, nu när han kämpar mot att bli fri från skitet.

    Det är säkert individuellt, så att be alla föräldrar att ta avstånd från sina drogmissbrukande barn är inte ett enkelt rätt svar, utan kanske var svaret som var rätt för just DIG och vissa andra. MEN inte alla.

    TAck vare min närvaro och att alla andra brydde sig i hans närhet, familj, på jobbet, har han nu erkänt för sig själv att han är narkoman, vilket är ett första steg mot ett drogfritt liv och jag kommer fortsätta stödja honom och ALDRIG stänga någon dörr för min son. Han har nu inlett sina första veckor i ett tolvstegsprogram och jag ser hans glädje i ögonen och hans hopp mot ett liv utan droger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta om jag tränger mig på...
      Men man kan ta avstånd ifrån beroendepersonen, men ändå lyssna och prata med sitt barn. Man väljer bara rätt tillfälle! Att prata förnuft med någon som är påverkad är bortkastad tid och det tröttar bara ut en totalt. Då är man inte längre en bra resurs som kan stödja och hjälpa. Tack vare att jag till slut "satte ner foten" öppnade min dotter sina ögon och förstod att hon är en beroendeperson och sökte hjälp. Jag har dessvärre många historier att berätta om beroende, där det gick illa. Men det skriver jag inte om här på "Poffes" blogg, den respekten ska han få. Min dotter och jag har en harmonisk relation idag, hon kämpar varje dag och jag finns här för henne så länge jag finns i detta livet. Får hon sina "stunder", ringer hon mig och hon "pratar sig fri". Vi har hittat vårt sätt och det är unikt på sitt sätt och idag umgås vi som bästa vänner.

      Radera
    2. Vi stängde heller aldrig dörren. Ställde upp letade hjälp . Höll på i 4 år ibland var man på väg att ge upp. men kärleken och hopp på vår son hjälpte oss att hjälpa honom. Idag är han drogfri och vi har fortfarande bra kontakt. Och han kan ibland fråga oss varför vi aldrig gav upp och hur vi orkade. Då svarar vi alltid vi visste att du skulle klara det och vi älskar honom

      Radera
    3. Så kalla tuff kärlek är inte lösningen för alla. Jag är glad att här finns föräldrar som valt en annan väg också. Det finns inte bara ett sätt att göra rätt på!

      Radera
  8. Det viktigaste är väl ändå att man kan ta ett beslut som känns bra. Det är olika för alla och det är inte alla som det "fungerar" på att stänga ute. Det kanske måste vara så en tid innan personen verkligen "tar till sig" det som behövs. Alla måste vad jag förstå gå i personlig botten. Det där är ju oxå väldigt individuellt. Som medberoende tycker man att en käftsmäll borde vara nog. Så är det oftast inte. Jag tror för egen del att det är viktigt att sätta en gräns och vara konsekvent. DET är inte lätt! Jag vill inte leva med droger, kriminalitet, pisseprover, rättegångar osv. Men det är MITT beslut. Vad DITT beslut är, är din ensak. Ta inte slut på dig själv bara. Ställ dig frågan hur många nätter du legat sömnlös, hur många timmar du spenderat i bilen att leta efter den som knarkar, hur många ggr om dagen du kollar av mobilen. Sms. Samtal. Alla måste känna av var den egna gränsen går. Men tänk på att när orken inte finns och kraschen är nära. Ta då ett nytt beslut om det behövs.
    Jag är glad att det fungerade för tidigare skribent att inte stänga ute. Jag har själv provat allt och blev fruktansvärt stärkt i Ditt inlägg Poffe!
    Varje gång jag vacklar ska jag läsa det igen och igen och igen och igen... Så länge som det behövs!
    Tack!

    SvaraRadera
  9. Så bra skrivit!!!! Helt mitt i prick på hur jag som mamma kände när du missbrukade. Är så oerhört tacksam för att du lever ett nyktert liv och att du med hjälp av din erfarenhet kan hjälpa andra som är på väg till ett nytt liv. Något som hjälpte mig var den anhörigbehandling som jag gick när du var i behandling. Det var så värdefullt att träffa andra i samma situation. Så du som är anhörig och inte vet hur du ska hantera dina känslor och behöver någon att prata med tveka inte att kontakta AA, NA eller något behandlingshem.
    Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill gärna haka på här och skriva att du har helt rätt i att som anhörig behöver man stöd, för detta klarar man inte på egen hand. I cirka 1½ års tid har jag gått i föräldrastöd genom Socialförvaltningens öppenvård och det har fått mig att inse en hel del och jag kommer att återuppta den kontakten nu i höst, för jag känner att behovet finns där.

      Radera
  10. Mycket bra skrivit! Trots att jag inte har någon erfarenhet eller något att jämföra med kan jag ändå förstå och sätta mig in i dessa problemen.
    Du gör ett grymt bra jobb!
    Ta hand om dig!
    Roger

    SvaraRadera
  11. Det kan verka väldigt hårt det du skriver, men det är så sant. Min mamma Ann-Ki, som även följer din blogg och har kommenetrat detta inlägg, tog avstånd från mig och satte ner foten när jag sjönk djupt ner i missbruket. Just då var det hårt och hela min värld rasade. Men idag är jag tacksam över vad hon gjorde, för det hjälpte mig och fick mig att inse hur jävligt det var egentligen. Och jag vill verkligen inte mista min älskade mamma, min bästa vän, istället för att supa och missbruka. Så idag kämpar jag varje dag med att hålla mig nykter och jag måste säga att din blogg verkligen hjälper mig. Jag blir alltid så glad när du har skrivit ett nytt inlägg. Det peppar mig verkligen och det får mig att inte känna mig lika ensam. Och att du skriver så ärligt och berättar saker som andra inte ens vågar tänka på, det tycker jag är riktigt härligt! Du är en riktig förebild för mig, det måste jag säga.

    SvaraRadera
  12. Helt Mitt i prick.
    Har själv växt upp i en missbrukar familj.
    Har genom hela mitt liv fått höra att det var mitt fel att min far drack.
    Jag var så jobbig sade han. Min Mor som borde vara ett stöd i detta valde att
    dricka med honom vilket lämnde mig och mina syskon helt utlämnad och rädda för vad som skulle hända denna gång. Vår far drack till en början bara på fredag och lördag men ibland blev det lite i smyg mitt i veckan. Så var fredag och lördag var fyllt av fylle bråk. Vad jag kan säga som jag tycked är hemskt i vår historia är att släktingar och grannar som vet vad som händer runt om kring bara låsas som att det regnar och att alt är ok. Men jag har lidet med detta sadan jag var litet barn, Jag var helt försvarlös i detta Inte precis som att jag kunde vända mina föräldrar ryggen vid 5 års ålder.
    Men det är ingen som behöver veta att det är ni som ringer men snälla ser ni barn som far illa av någons missbruk Ring och anmäl. Ni räddar kanske att barn från att växa upp och bli missbrukare han eller hon med. Mina kompisars föräldrar visste vad som hände men i stället för att göra detta samtalet som kan ske anonymt Valde de att säga till sina barn jag förbjuder dig att leka med han.
    Resultatet av detta beteende från omvärlden kan vara olika. I mitt fall tröstade jag mig i mat. Blev överviktig och som en ren bonus mobbad av de som förbjöds att leka med mig som yngre. Min bror blev lite av en rebel som gärna slogs och fastade själv.
    När jag levt i denna skit och var så medberoende som man bara kan vara eftesson att jag visste inget annat tog sprit och verk tabletter sakta min mors liv. Kombinationen av de 2 döda hennes lever. Efter detta så skalades min fars drickande upp och han var nästan full varje dag. Min bror hade vid detta läge tagit i kontakt med socialen för att han skulle hjälpa min far. Vi fick han att ta in på 12 stegs programmet på provita i malmö. Vi hälsade på honom där men han var i så djup förnekelse att han inte var mottaglig för denna behandling. Men här startade min räddning. Anhörigveckan.
    För första gången i mitt liv insåg jag att jag inte var ensam med dessa problemen och att det faktisk inte var mitt fel att min pappa drack. Att prata med folk i samma sits var
    så otroligt stärkande och nyttigt. Men lite som man far var inte jag riktigt redo för detta. Men jag väcktes upp och började lite smått tänka om..
    5 år senare flyttade jag ifrån misären och fick and hel rad med skuld kommentarer
    om hur taskig jag var som lämnade honom ensam eftersom min bror och min syster hade brutit med honom skulle han ju nu bli helt ensam. Det tog ytterligare 4 år innan jag tog steget att bryta helt med honom. Och det fick han nog till sist att öppna ögonen. Vi alla syskon blev kallade till en ny familje vecka denna gången på nämndemansgården i Bläntarp. Här fick jag de sista styckkan att gå vidare till till frisknad. Samt att bror och syster öppnade efter detta dörrarna för han igen. Tyvärr var det försent att vår far öppnade sina ögon för 5 månader senare Dog han i bukspotskörtel cancer. En följd av allt drickande som han har utsatt sig för.. Men var som var glädjande i allt var att han lämnade oss kämpandes för ett nyktert liv. Efter hans död hittade vi brev han skrivet där han förklara sitt liv som missbrukare hur varje dag lovade han sig själv att inte dricka. En strid han ensam alltid förlora. Det var ett tufft brev att läsa men så glad att vi fick läsa det.. Så allt jag kan säga av mina erfarenheter oavsett hut tufft det är. Stäng dörren för dom. Dom måste nå sin botten ju fortare dom gör detta desto bättre. Kanske är det att just du bryter med han eller hon som är botten. Om det nu inte hjälper så drar dom iallafall inte ner dig med sig ner.
    Ingen mår bra av ett beroende. Så var egoist tänk på dig själv i första hand det kan vara den bästa hjälpen du kan ge en missbrukare.

    Tack för ordet!

    SvaraRadera
  13. Vi får inte glömma en missbrukare ljuger men han ljuger ofta för han tror att det är sant det han säger. "Jag tar droger för att jag mår dåligt, jag tar droger för att jag har blivit illa behandlad, jag har blivit sårad och övergiven, jag tar droger för att mina kompisar gör det." Det finns tusen olika ursäkter. För missbrukaren är det logiskt och delvis sant. Det är logiskt innan han får reda på att det är en sjukdom och att det finns en lösning. Först när han börjar leva i lösningen, förstå vad han ska göra, inser han själv att han levt i en lögn. Det är förnekelsen som styr lögnerna. Det ingår i sjukdomen.
    Själv är jag både en beroende som nykter och drogfri med vuxna barn. Jag har stor insikt i hur ett beroende fungerar och har barn som har beoendesjukdomen. Det är tufft och visst ska man sätta gränser. Det har jag gjort stenhårt för min dotter men jag har även funnits där för henne i vått och torrt. Jag har tjatat in sjukdomsbegreppet i henne under flera års tid, jag har jagat henne, jag har varit vansinnigt förbannad, jag har varit fruktansvärt förtvivlad. Det har gett resultat, hon är drogfri. Som förälder är det svårt att stänga sina barn ute totalt. Jag har slängt ut henne när hon varit påverkad men jag har aldrig släppt taget. Jag tror att insikt och kunskap om sjukdomen och medberoendet är nyckeln till hur vi bäst ska kunna hjälpa våra barn. Att inte vara en möjliggörare för dom men att ändå finnas där. Jag vet att det fungerar. Min dotter kallar mig för en "omöjliggörare" istället för möjliggörare. När det gäller henne så har det fungerat men det fungerar inte på min son. Han har valt att inte prata med mig för att skydda sitt missbruk. Han vet vad jag står för och det blir jobbigt för honom, det hans val inte mitt. Jag har även ringt olika myndigheter och "tjallat" på dom. Angående min son har ringt polisen flera gånger när jag har vetat vad han har gjort. Man brukar säga att det bästa sättet, ett av dom, att hjälpa sina barn är att sätta dit dom. Blunda inte för vad dom gör, dom skadar sig själva. Jag har lärt att det är hur lätt som helst att handskas men barn som missbrukar, det finns inga klara regler för hur man ska göra. Gör det som känns rätt men be om hjälp. Ansök om Anhörighjälp hos kommunen, det ska alla kommuner kunna hjälpa till med. Det finns 12-stegsprogram för anhöriga. Ensam är inte stark. BE OM HJÄLP!! Lycka till.

    SvaraRadera
  14. Hoppla, jag granskade inte min text innan jag publicerade den. I slutet där ska det stå:
    Jag har lärt att det är INTE hur lätt som helst att handskas men barn som missbrukar, det finns inga klara regler för hur man ska göra

    SvaraRadera
  15. Du som är förälder till ett drogande barn!
    När du tror att du ska bli galen, gör något ännu galnare, STÄNG dörren. Ja skruva igen fanskapet om så behövs. För ditt barn ska inte in där igen så länge drogen styr deras liv. Hur ont det än gör, hur mycket naglar du än äter upp, hur dåligt du än sover och hur mycket du än fortsätter att tveka..om du så trampar upp en stig mellan soffan och kylskåpet och äter o äter o äter så öppna inte dörren igen. Det är du som kommer finnas där innanför med skräcken att det där samtalet skall komma, ja du vet precis vilket jag menar..
    Gör du detta så gör du rätt. Ditt barn ska veta att du älskar henne/honom ändå även fast du stängt dörren. De ska oxå veta, vilket är viktigt att det är drogandet och skiten som kommer ur det du inte tolererar. Så fort hon/han vill sluta igen åker dörren upp, det skall hon/han oxå veta. Fast det krävs lite motprestationer, avgiftning, narkotika sektioner, soc, behandling, na, aa osv eller vad som finns till hands.
    Du kan inte lita på ett barn/vuxen som är i klorna på drogen. Du kan inte klå den på något sätt, det är en omänskligt stark djävul och de har kidnappat ditt barn.Fast du kan dra gränser och stå pall bakom dem. Du kommer inte betala någon lösensumma. Ta vänner, riktiga vänner om du har sådana i handen och gråt, be, böna, svär, skrik ja vad som helst och hoppas att ditt barn får lite förstånd tillbaka och säger aj..det gör ont.
    En del säger att vi inte har någon del i att våra barn drogar. Att vi inte ska känna skam eller och skuld för att våra barn knarkar men vi gör det ändå. För det dåliga samvetet finns kvar därinne och de är våra barn. Och en gång var de det ljuvligaste som fanns i vår värld. Samvetet Flashar små filmsnuttar för ögonen om när vi gjorde si, när vi sa så, eller inte gjorde det eller det eller... Fast känslan av skuld kommer tona ned lite, det kommer kännas lite bättre. Prata med andra föräldrar till barn som drogar, för de förstår och är i samma sits. Hos andra föräldrar är det lätt att just känna den där skulden och skammen, fast kan vara svårt att förklara att du gjort allt du kan. Klandra dem inte, för de förstår inte. Fast det gör du, för du har blivit något av en expert på att känna oro och allt de andra som kommer av att vara en förälder till ett drogande barn.
    Har du andra barn som inte drogar lägger du krutet på dem istället, för de lider utav helvetet de oxå.
    Tack
    epostiljon@comhem.se

    SvaraRadera
  16. känner mig så träffad ......... Det du skriver gick rakt in i hjärtat .....
    Håller på å kämpar här nu ,då min son har börjat gå på ett haschprogram å ja verkligen hoppas att det kommer att lösa alla dessa tunga bitar i våran vardag ............

    SvaraRadera
  17. Mycket bra text! Att ta avstånd är det enda sättet. Alkoholister/knarkare är experter på att ljuga. Att se till att en alkohholists barn får mat i magen borde vara en mänsklig rättighet. Tyvärr det är inte det. Det förgör och förstör. Möjliggör att kunna fyllna till och skita i att ens försöka ta ansvar. Barnen far ännu mer illa längre tid. Det tar längre tid innan det tar stopp eller så gör det det inte. När en alkoholist känner sig klämd och påkommen kan precis vilken lögn som helst halka ur dem. Tex projicera genom att hävda till nån faster att barnens moster är alkoholist och vise versa. Även om du är rädd att få en knark eller alkis stämpel så gå bara gå! Ta Avstånd för de flesta runt om som "har hört" dom vet hur det ligger till ändå. Risken att de sabbar dina egna nära relationer till andra är alldeles för stor. Risken för att barnen aldrig får det bra igen är stor den likaså.

    SvaraRadera
  18. Jag har förlorat min sambo till spriten. Jag har hört så otroligt många ursäkter, så det både räcker och blir över! Jag trodde länge att jag kunde älska honom ur hans missbruk, men om det inte finns någon egen vilja att bli fri från beroendet så är det bara en återvändsgränd. Nu har jag sagt att det är slut med allt prat med honom när han är på fyllan, dörren är stängd tills han tänker om. Det känns rent för jävligt, men någonstans vet jag att jag gör det rätta.

    SvaraRadera
  19. Du bör tillägga att detta bara gäller de drägg som vi brukare även väljer att inte umgås med, de utan principer som säljer sin morsa för en sil. Du har säkert utnyttjat många sådana själv då du märkt att det går för att tjäna en femma men framstå som en "pundare".

    SvaraRadera
  20. Tack för dina ord. Nu blev jag ännu starkare. Har nekat min dotter pengar, sängplats mm. Kände mig så djävla elak.

    SvaraRadera
  21. Vi stängde dörren till våran anhörig. Han söp ihjäl sig. Jag önskar att jag ALDRIG stängde den dörren, men det är för sent nu.

    SvaraRadera
  22. Det jag läser i ditt inlägg är en MASSA ILSKA!! Jag är en drogfri beroende. Om mina Vänner, anhöriga, familj etc hade gjort som DU rekommenderar... VEM tror du att jag då hade haft "kvar" i mitt liv?? Jo. ENDAST langarna, de andra knarkarna osv. Så jag är VÄLDIGT TACKSAM att INGEN läste Din Text i min närhet!! Och jag *förstår* att Du ÄR ARG och känner Dig sviken, utnyttjad etc. Men känner Du till begreppet "Beroende-Sjukdomen"? Dessa Knarkare som du är SÅ ARG på har INTE VALT att födas med denna Sjukdom!!! Lika lite som någon som föds med Sockersjuka VÄLJER DET!!! Jag tänker att detta att vi människor söker att hitta "Var Ligger SKULDEN" gör oss själva OCH VARANDRA - SÅ DJÄVLA ILLA!!! Jag tycker att det är TRAGISKT med alla dessa Liv som trasas sönder av Drogerna!!! Och jag vill rekommendera ALLA ER ANHÖRIGA att söka Läkning och Helande för ER SJÄLVA!!! Vidare TROR JAG att man kan älska Människan utan att älska HANDLINGARNA den GÖR!!! Kramar till er alla

    SvaraRadera
  23. Hej! Jag undrar om det vore ok att säga sådär om bögar, muslimer, Sverigedemokrater, rullstolsburna. Fördomsfullt är min åsikt. Men det är väl mer ok att stigmatisera sin egen grupp än sin grupp. Jag har själv brukat/ missbrukat i 10 år och mer sympatisk solidarisk människa får man leta efter. Har alltid varit en glad icke bitter brukare utan direkt lidande. Att stigmatisera bruk/ missbruk kan leda till lidande och svår sjukdom till o med död. Att inte få ha tillgång till naloxon och sprutor etc. Vissa brukar för att de mår dåligt och behöver hjälp i sin primära sjukdom, vilket är svårt i dagens samhälle. Jag är för en liberal syn och politik gällande narkotika och för en lag om hets mot
    narkoman. Ursäkta kritiken den är ur kärlek sprungen./tjackis

    SvaraRadera
  24. Någon skrev att man ska anmäla till sociala om barn växer upp i en familj där båda har beroende. Kan säga att det inte hjälper, så länge barn säger det föräldrar vill även om det gäller tonåringar har en socialanmälan ingen effekt

    SvaraRadera
  25. Alldeles riktigt skrivit så fick jag göra vända min son ryggen. Idag är han drogfri o trygg i sig själv o har ett bra liv o vi har en bra relation. Det var det svåraste jag gjort som mamma men samtidigt det bästa jag gjort med facit i handen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gjort detsamma för min son, nu har vi en bra relation

      Radera
    2. jag gjorde det samma med min son , och i dag har vi också en bra relation. Men fick höra mycket skit från ex min egen bror ( som jag idag inte har någon kontakt med ) att jag var en hemsk mamma som stängde dörren för min egen missbrukande son , Men jag vet att räddade min son

      Radera
  26. Äckliga as, du är en dålig människa, skyll inte på droger, skyll på din inställning din äckliga parasit. Ta livet av dig så vi slipper folk som ger oss dåligt rykte, du är det sviniga as som gör att svensson tror att alla knarkare säljer sin morsa för en sil som du verkar gjort. Ligger hellre dålig än lånar pengar, får låna nästan obegränsat om jag vill men VÄLJER att inte göra det! Principer kallas det.
    Du har dålig karaktär, lär eller dö, snälla.
    Tror inte du lärt dig ett skit för att du slutat knarka, du skyller bara din usla personlighet på andra, fortfarande. Få lite självreflektion och inse att du är en usel människa, droger gör en inte till ett äckligt kräk som dig, dålig inställning, brist på självinsikt är det som gör att du fortfarande är en usel människa som rekommenderar andra att behandla folk illa för att du inte har principer eller bryr dig om medmänniskor.
    De knarkarna som aldrig blåser andra, finns faktiskt, hjälper till så gott de kan, tar hellre en AT än att suga av en uteliggare för en tjuga som jag antar att du gjorde var och varannan dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att detta är skrivit av en liten patetisk knarkare.

      Radera
    2. Så blir vi ofta kallad av de avundsjuka utan självkontroll. Varför är du sur för att andra kan kontrollera sig när du inte kan?

      Radera
    3. Herregud patetisk du är!!!Avundsjuk eller?

      Radera
    4. Jag är allt utom känslofull(patetisk), Asperger, har nästan inga känslor, väldigt nära en s.k psykopat, jag knarkar så ofta jag kan och har råd, nästan aldrig helt utan något, för att få mer pengar till det jobbar jag heltid med specialanpassade eljobb. Jobbet har jag haft i 8 år. Blir det en avtändning för att jag gått på samma för länge blir jag svagare och lite långsammare men annars går det som vanligt. Haft AT på nästan allt någon gång.
      Jag är definitivt inte avundsjuka på er som blir personligt upprörda för en liten text och måste knarka mer för att man blir lite dålig en tid men är man med i leken får man leken tåla, så tänker jag och många med mig som jag "hittat" under åren i den "undre världen". Hållit på i 13-14 år nu.
      Metoden självkontroll är t.o.m aktuell för alla människor då vi har en egen vilja, inget kan styra oss att göra nåt vi inte vill, exkluderat våld. Tar du när du ska sluta så vill du inte sluta. Äter du mer än du gör av med blir du fet, det är inte så hårda sanningar men ändå förnekad till döden av de flesta svenssons.
      De flesta är dock svin som idioten som skrivit texten men då kan jag lova att han är ett svin nykter också, han kanske inte visar den utåt, bara till närmaste familjen, då är det väl helt ok för en svensson dock,.Bara man inte visar sina problem utåt eller pratar om dem så att man kan lösa dem, håll det inne så blir det bra.

      Radera
    5. Så jag frågar igen, varför är du sur för att vissa kan kontrollera sig när du inte kan, troligtvis avundsjuka som är extremt utbrett bland människor men ingen pratar om det och försöker lösa sin missunsamhet för den tär verkligen på samhället och gör det till vad vi har idag. Kom över det, låt andra vara lyckliga och göra vad de vill så länge ingen annan blir påverkad. Seriöst. De med avundsjuka kan aldrig bli riktigt lyckliga heller så jobba på att släppa den, du blir mycket lyckligare.

      Radera
  27. Gudars vilken avsaknad av intellekt!!! Tänk att det finns folk som i nyktert tillstånd står och köper alkohol, droger och annat gift och sedan trycker det i sig, för att sedan bli offer för vad de ställt till med SJÄLV. Den lilla uns av IQ de haft har de inte ens kvar sen. FY VILKA IDIOTER!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta röker jag hasch för att komma ner till din intelligensnivå, kanske inte riktigt så lågt men korkad som fan blir man, det är skönt ibland, vissa, väldigt få, använder hjärnan ofta och behöver vila den.

      Radera
  28. Tack att du delar med dig <3

    SvaraRadera
  29. Bra skrivet. Jag har dock en synpunkt och det är att jag tror man behöver tänka efter varför man söker sig bort från sig själv och letar sig fram till alkohol/droger eller annat flyktmedel. Jag tror att livet vi levt kan påverka oss och där kan t.ex. uppväxt eller annat ha en betydelse. Det svarta hålet i själen skapades nog inte i kroppen när vi var i mammas mage utan av vår omgivning, den gav(ger oss förutsättning ar som barn att lyckas eller inte i livet. Med lyckas menar jag att våga/klara att vara nära sig själv och de känslor jag har och säga JA till livet.

    SvaraRadera
  30. Kan bara instämma med skrivaren att de e så de ser ut...o så de e o leva med drogerna o vem man ger sin skuld till som te.x sina föräldrar...men de tycker man bara när man i mitt uppe i drogerna... själv nykter i 10 år o sen föll igen i 8 år o e tillbax på banan nu i 2 år... o ja ser mina faror idag vilket ja ej gjorde förr ... för man blir lite bekväm av sig o inte så vaken när de gått 10 år o de e där faran ligger... såå nu denna gång e ja mer vaken o känner igen signalerna o drar mig genast tillbax o umgås me mina nära o kära o springer ej på stan som om inget har hänt... lärt mig massor den sista rundan ja hade på 8 år... först o främst o se farorna.. o de räcker egentligen gott o väl bara man gör som signalerna säger o inte går emot dom... o tror man klarar allt för de gör vi inte.. o inte själva heller ... ja e glad jag har min mor o syster vid min sida som e där o stöttar upp om ja nu behöver de.....nog om mig ... men de e precis som bloggaren skrivet .... fullt ut helt rätt....

    SvaraRadera
  31. Skulle det vara ok att dela detta förutom i denna grupp alla borde läsa så att dom förstår, är själv mamma till en missbrukare.

    SvaraRadera
  32. Hej !!, jag blir jätte glad när jag läser din blogg att det finns en som du som vågar vara öppen med ditt f.d missbruk. Min man har en vuxen son på 23år som missbrukar, vi har också en dotter tillsammans på 2år.. Min man vägrar att se att sonen missbrukar trots att dotterns farmor hittade en hasch bit i handen på henne som hon hittat på golvet, som tur hann Farmodern ta av henne den så hon hann aldrig bita i det. Trots det nekar naturligtvis sonen och Pappan tror på honom när han säger att " jag vet inte var den kom ifrån. Varken min man eller jag missbrukar så jag vet ju att det var sonen som tappat den ur byxfickan. Nu märker jag också att han snyter in i näsan flera gånger när han varit borta.. Min flickas Farmor säger att hon tror att han tar kokain,för hon har hört rykten...men pappan tror inte på dom rykterna... har även hittat en påse i badrummet med pulver som han nekar är hans.. min flickas Farmor säger att om han inte söker hjälp så måste vi stänga dörren till honom, vilket jag också tycker...men inte min man , han verkar vara manupilerad av sonen. Farmodern säger att nästa gång kanske vi inte ser när det ligger någonting framme. och jag är livrädd att hon ska få tag i nån drog och stoppa i munnen. Snälla ge mig ett råd som jag kan ge min man om hur han ska göra. Tacksam för svar snarast. Och än en gång ..tack för att du skriver om så viktiga saker som kan hjälpa andra i samma situation

    SvaraRadera
  33. Är förälder till två barn 23 och 26 år BÅDA missbrukar cannabis varav den ena rökar dagligen och har förmodligen gjort detta sedan 18 årsåldern. Vår andra son har dragit ner på missbruket och är nu i den position att han börjar bli medveten och ser sin äldre brors förnekelse och kan därmed reflektera över de angrepp som vi hela tiden får utstå. Så förhoppningsvis kommer han att ta sig ur men för vår äldre son har vi bara en sak att göra och det är att FORTSÄTTA MED ATT SÄTTA GRÄNSERför det är väl det enda alternativet?

    SvaraRadera
  34. Hej! Min bror har problem med både det en och det andra. Han är skyldig enorma pengar till Pappa och en del till mig. Han säger att "jag måste lösa den här skulden nu annars blir jag dödad" eller "jaha då får jag väl gå ut och råna folk då". Det är oerhört frustrerande och det känns som ens eget fel. Jag vill inte att det ska hända honom något men det går inte att fortsätta att låna ut pengar till honom. Ikväll så vägrade jag honom pengar och jag tror pappa gjorde samma sak. Jag hoppas att det inte händer honom något ikväll för då kommer man att ångra sig resten av sitt liv. Det kommer inte bli mycket sömn inatt. Gör jag rätt som gör detta?

    SvaraRadera
  35. Hej
    Tack för att du delar med dig. Undrar om jag kan fråga råd om en sak?
    Har en bror som äntligen valt att kicka beroendet, han har gått med på att dra till ett behandlingshem utomlands i 1 år. Vi håller på med förberedelserna nu. Det jag oroar mig över är att han gör det enbart för att han nått en jobbig punkt med skulderna. Dvs för pengarnas skull (han är skyldig pengar till farliga typer). Jag liksom litar inte på honom trots att det här är det största steget han tagit, och han säger att han vill.
    Vi kommer att ta hand/ta över hans skulder i utbyte mot att han kickar beroendet och är borta 1 år.
    Rent spontant från din sida... får du några varningssignaler av detta upplägg? Några råd?
    Jättetacksam

    SvaraRadera
  36. Med all respekt.
    Din blogg är full av SPAM.
    Massa sk doktorer med högst suspekta telefon-nummer.
    Du borde kolla din blogg oftare.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.